W listopadzie br. miałam zaszczyt uczestniczyć w sesji Trybunału Wodnego w Walencji (El Tribunal de las Aigües de Valencia) – najstarszej instytucji wymiaru sprawiedliwości w Europie, która funkcjonuje nieprzerwanie od 960 r. Była to nie tylko okazja do podziwiania niezwykłej tradycji, ale także do refleksji nad kryzysami wodnymi, które dotykają Europę, od Hiszpanii po Polskę.
W dobie narastającego kryzysu klimatycznego każda inicjatywa mająca na celu ochronę zasobów naturalnych jest na wagę złota. Stowarzyszenie Klubu Kobiet Kreatywnych z Cieszyna postanowiło odpowiedzieć na to wyzwanie, proponując projekt edukacyjny skierowany do dorosłych mieszkańców promujący zarządzanie zasobami wodnymi. Współpraca z Wodociągami Ziemi Cieszyńskiej z Ustronia, które z entuzjazmem przyjęły propozycję Stowarzyszenia, jest przełomowym krokiem, pokazującym, że wspólne działania różnych lokalnych podmiotów mogą przynieść wymierne korzyści dla środowiska.
Wiecie, mam wokół domu tajemniczy ogród. Czasem tak go sobie nazywam, choć znam i takich, którzy być może powiedzieliby, że nieco zaniedbany to nie znaczy tajemniczy. Ale to nieprawda. Prawda jest taka, że nie jestem ekspertką od prac ogrodowych i wszystko, co rośnie pięknie i równo zawdzięczam w tym ogrodzie rodzicom i mężowi, ale nie znaczy to, że kompletnie nic nie czuję i jest mi wszystko jedno. Ponadto każdy ma inne oko i gust. Można go też nie mieć, ale w tej kwestii nie planuję wdawać się w polemikę.
Dzięki współpracy mojego Stowarzyszenia Klub Kobiet Kreatywnych w Cieszynie z hiszpańską organizacją przyjmującą EUTEKA, w maju 2024 roku wzięłam udział w wyjątkowej mobilności w Andaluzji. Była ona skierowana do niezawodowej kadry edukacji dorosłych w ramach realizowanego przez moje stowarzyszenie projektu pt. „Jak oszczędzać wodę w dobie kryzysu klimatycznego – wykorzystanie hiszpańskich doświadczeń w edukacji ekologicznej osób dorosłych”, dofinansowanego przez Unię Europejską w programie Erasmus+. Specjalnie zorganizowane dla uczestniczek mobilności spotkanie w Uniwersytecie w Maladze (UMA) dotyczyło innowacyjnej metodologii otrzymywania zielonego wodoru z odsalanej wody. Wzięli w nim udział autorzy tego projektu ADSOL: Juanjo Vallejo oraz María Martínez.
Woda i współczesne problemy ochrony i gospodarowania zasobami wodnymi w Hiszpanii są przedmiotem projektu realizowanego przez Stowarzyszenie Klub Kobiet Kreatywnych z Cieszyna, którego jestem członkinią. W maju 2024 roku uczestniczyłam w obserwacji pracy stowarzyszenia EUTEKA, hiszpańskiej organizacji goszczącej. Dzięki temu mogłam w praktyce poznać założenia edukacji ekologicznej, którą prowadzą współpracujące z EUTEKA podmioty takie, jak: Uniwersytet w Maladze, Uniwersytet w Granadzie oraz w gminie Pampaneira w górach Sierra Nevada.
Nasz projekt zatytułowany „Jak oszczędzać wodę w dobie kryzysu klimatycznego – wykorzystanie hiszpańskich doświadczeń w edukacji ekologicznej osób dorosłych”, dofinansowany jest przez Unię Europejską w programie Erasmus +. Z racji moich zawodowych kompetencji, podczas mobilności w Granadzie szczególnie zafascynowało mnie wyjątkowe dla Hiszpanii miejsce – Alhambra.
Stowarzyszenie Klub Kobiet Kreatywnych z Cieszyna w partnerstwie ze Stowarzyszeniem Kongres Polskich Kobiet w Austrii realizowały projekt zatytułowany Jak kobiety ratują planetę. Współpraca organizacji kobiecych z Polski i Austrii wobec wyzwań klimatyczno-energetycznych. Był on dofinansowany przez Unię Europejską w programie Erasmus+ w sektorze edukacji dorosłych w latach 2022-2024. O projekcie i naszej wspópracy opowiadałyśmy podczas trzech webinarów.
Międzynarodowe spotkania partnerskie członkiń naszego Stowarzyszenia KKK z koleżankami z Kongresu Polskich Kobiet w Austrii realizowałyśmy trzykrotnie w ciągu dwóch lat. Odbywały się one w ramach projektu „Jak kobiety ratują planetę” dofinansowanego przez Unię Europejską w programie Erasmus+ w latach 2022-2024. Jego celem jest edukacja ekologiczna i wymiana doświadczeń na temat zagrożeń klimatyczno-energetycznych z perspektywy kobiet oraz podniesienie kompetencji członkiń obu organizacji, stanowiącej niezawodową kadrę edukacji dorosłych.
Mój pierwszy job shadowing w hiszpańskiej Andaluzji był dobrze wykorzystaną szansą, by osobiście dowiedzieć się, w jaki sposób prowadzone są tam działania adaptacyjne do zmian klimatu i w jaki sposób można w tym samym obszarze je przyrównać do wyzwań edukacyjnych zamieszkałego przeze mnie regionu Śląska Cieszyńskiego w Polsce.
Wiedeń jest pierwszym miastem, które już w 1992 roku zaczęło wprowadzać gender planning, czyli uwzględniać potrzeby kobiet w planowaniu miejskim. Była to prosta koncepcja, odkrywająca rzadko braną pod uwagę stronę miasta — jego kobiecą twarz. W tym celu odwiedziłam Wiedeń z członkiniami Stowarzyszenia Klub Kobiet Kreatywnych z siedzibą w Cieszynie w ramach koordynowanego przez nas projektu pt. Jak oszczędzać wodę w dobie kryzysu klimatycznego – wykorzystanie hiszpańskich doświadczeń w edukacji ekologicznej osób dorosłych, współfinansowanego przez Unię Europejską w partnerstwie ze Stowarzyszeniem Polskich Kobiet w Austrii.
Niniejszy artykuł przedstawia podjęte w ostatnich latach przez władze samorządowe Cieszyna działania, aby – wykorzystując rozwiązania oparte na przyrodzie i błękitno-zielonej infrastrukturze – sprostać takim wyzwaniom, jak zanieczyszczenie powietrza, efekt miejskiej wyspy ciepła, zagrożenia związane z brakiem retencji wody deszczowej (susze, powodzie), utrata bioróżnorodności oraz ograniczona dostępność terenów zieleni, negatywnie wpływająca na walory estetyczne miasta i jakość życia mieszkańców.