Święta Bożego Narodzenia i Nowy Rok to idealny moment na gruntowne porządki w domu i … w sercu. Najlepiej poczujesz ich magię z Marie Kondo. To autorka metody KonMari – posprzątaj dom według jej reguł, a zaczniesz nowy etap życia. Marie Kondo udowodniła, że jej system działa, jeśli porządkujemy przedmioty według pięciu kategorii. Zaczynamy od ubrań, potem książek, następnie papierów. Czwarta, najbardziej pojemna kategoria to komono – rzeczy znajdujące się w kuchni, łazience, garażu/piwnicy. Ostatnia kategoria to pamiątki, czyli przedmioty sentymentalne. Sukces metody KonMari polega nie tylko na uporządkowaniu własnego domu. Ona zmienia życie!
Japończycy wierzą, że każdy przedmiot ma duszę i promieniuje energią. Marie Kondo stosuje tę filozofię w swojej pracy, która polega na przynoszeniu radości dzięki posprzątaniu domu i odnalezieniu radości we wszystkich aspektach życia, nie tylko domowego. Miliony ludzi na świecie posprzątały swoje domy i odmieniły życie według metody KonMari. Założenie jest banalnie proste – podczas sprzątania zatrzymujemy tylko te przedmioty, które sprawiają radość i pozbywamy się pozostałych. Marie Kondo uczy dbałości i szacunku do rzeczy, którymi się otaczamy. Jej podejście przekonuje, że sprzątanie jest fajne. Metoda ma magiczną moc – inspiruje, gdy jedna osoba poczuje radość ze sprzątania, naśladują ją inni z jej otoczenia.
Wiele osób utożsamia moją metodę porządkowania z minimalizmem, ale jest zupełnie inaczej. Minimalizm opowiada się za życiem “z mniej”. Metoda KonMari™ zachęca do życia wśród przedmiotów, które naprawdę cenisz – Marie Kondo*
Pokonaj bałagan raz na zawsze!
Marie Kondo jest autorką dwóch bestsellerowych książek o sprzątaniu: Magia sprzątania. Japońska sztuka porządkowania i organizacji i Tokimeki. Magia sprzątania w praktyce. Stanowią one ilustrowane przewodniki objaśniające pozbycie się bałaganiarskich nawyków. Porządkowaniem interesowała się jako 5.latka, czytając czasopisma dla gospodyń domowych. Na serio zajęła się sprzątaniem w wieku 15 lat i opracowała własny unikalny system – nazwany od zbitki jej imienia i nazwiska – metodą KonMari. Podstawowym założeniem porządkowania jest pozostawianie rzeczy, które wywołują radość i odrzucanie tych, których nie kochasz.
Otaczaj się przedmiotami, które kochasz
Pierwszym krokiem w tej metodzie jest wyobrażenie sobie własnego idealnego stylu życia. Dla niektórych ta wizja może być otoczeniem się najbardziej podstawowymi rzeczami; dla innych może oznaczać życie w domu pełnym przedmiotów – ukochanej sztuki, książek, kolekcji i pamiątek. Radość z posiadania przedmiotów ma bowiem charakter osobisty. W drodze do posprzątania domu pomagają instrukcje składania, układania, grupowania przedmiotów i listy kontrolne. ***
Tydzień 1 – Ubrania
Zbierz wszystkie swoje ubrania z całego domu: z szaf w pokoju i wieszaków w przedpokoju, pojemników do przechowywania, kufrów, nawet kosza na bieliznę – i zrób ogromny stos. Gdy masz już przed sobą każdy element garderoby w jednym miejscu, nadszedł czas, aby rozpocząć. Weź każde ubranie do ręki, by podjąć decyzję co zostawić, a co wyrzucić**. Zatrzymaj, jeśli posiadana rzecz daje Ci poczucie szczęścia i radość. Ta zasada dotyczy też ubrań noszonych po domu, bo czas spędzony w domu jest ważną częścią naszego życia, zapewnia Marie Kondo – Nie widzę sensu trzymania ubrań, które nas nie cieszą, ani w których nie możemy się odprężyć w domu. Nosząc niechlujny dres, stare podkoszulki, znoszone i nieeleganckie piżamy – w końcu będziesz wyglądała tak, jakby były one nieodłączną częścią ciebie, co nie jest zbyt atrakcyjne. Ubrania, które nosisz w domu, wpływają na twój własny obraz.
Prawidłowe składanie ubrań rozwiązuje problem z ich przechowywaniem, dowodzi Marie Kondo – Właściwe złożenie ubrania napręża materiał i wygładza zagniecenia. Celem powinno być takie ułożenie zawartości, aby widzieć każdy jej element od razu, tak jak widoczne są grzbiety książek na półce. Ubranie należy złożyć tyle razy, żeby można je było ustawić pionowo, dopasowując do wysokości szuflady.
Część ubrań wieszamy na wieszakach – są to płaszcze, garnitury, marynarki, spódnice i sukienki. Zawartość szafy układamy kolorami – ciemniejsze (i cięższe) od lewej, a jaśniejsze (zwykle lżejsze i cieńsze) po prawej stronie szafy. Przeorganizowanie szafy zajmie Ci 10 minut. Nie zapomnij jednak, że najpierw musisz ograniczyć zawartość do rzeczy, które lubisz – przekonuje Marie Kondo.
Tydzień 2 – Książki
Książki to przedmioty, z którymi najtrudniej się rozstać. Zanim dokonamy wyboru, zacznijmy od zdjęcia ich z półek i rozłożenia wszystkich na podłodze czy stole. Ten krok umożliwia wzięcie każdej z nich do ręki, by stwierdzić, czy przyciąga ona twoją uwagę i …radość. Podczas selekcji należy dotknąć książkę, ale nie czytać, bo utrudnia to dokonanie wyboru. Dostęp do książek na podłodze czy stole daje do nich łatwiejszy dostęp i czas na decyzję – zostawić czy wyrzucić lub oddać innym. Jeśli książek jest dużo, Marie Kondo proponuje ponowne ich ułożenie w czterech szerokich działach: ogólne (czytane dla przyjemności), praktyczne (poradniki, książki kucharskie), wizualne (albumy, kolekcje fotografii i in.), magazyny. W efekcie otrzymasz to, co każda osoba zamiłowana w czytaniu – regał wyłącznie z książkami, które kochasz! Warunek – pozbądź się książek nieprzeczytanych. Moja biblioteczka liczy obecnie około 30 książek, których absolutnie nie mogłabym wyrzucić – opowiada Marie Kondo – wszystkie są z panteonu sław jak np. Alicja w krainie czarów.
Tydzień 3 – porządkowanie papierów
Podstawowa zasada brzmi – wyrzuć wszystko. Zacznij od zebrania WSZYSTKICH dokumentów w jednym miejscu. Te papiery, które powinniśmy pozostawić, dobrze jest umieścić w przezroczystej teczce i podzielić na dwie części: używane często np. dokumenty do wysłania i zapłacenia oraz używane rzadko (np. polisy, gwarancje, umowy najmu, dokumenty osobiste itp.). Cała reszta „papierzysk” nie będzie Ci potrzebna, bo wszystko, co ewentualnie byłoby potrzebne przechowasz na dysku lub znajdziesz w Internecie.
Tydzień 4 – Komono
Do tej kategorii należą: płyty CD i DVD, kosmetyki, przedmioty wartościowe, sprzęt elektryczny i elektroniczny, artykuły gospodarstwa domowego (np. leki, detergenty), artykuły kuchenne/żywność, rzeczy związane z hobby, nieużywane prezenty, opakowania po telefonach komórkowych i urządzeniach elektrycznych/ elektronicznych, kable, niedziałające telewizory/radia, dodatkowe posłania dla gości, którzy nigdy nie przyjdą, próbki kosmetyków, gadżety/urządzenia zdrowotne, gadżety promocyjne (m.in. maskotki, szklanki, karteczki in-post), karty pamięci i baterie oraz pozostałe.
Pożegnaj się ze starymi, przeterminowanymi rzeczami i wyrzuć je wszystkie bez skrupułów. Pozbądź się także tych przedmiotów, których nie używasz i które nie przynoszą Ci radości lub oddaj do sklepu charytatywnego. Rzeczy, które pozostawisz np. leki (moje ułożone są alfabetycznie), kosmetyki, środki czystości, ustawiaj pionowo w plastikowych (najlepiej przezroczystych) pudełkach.
Do kategorii komono należą akcesoria znajdujące się w kuchni i łazience. Powinno się je uporządkować na koniec według tej samej metody – zgromadzić wszystkie przedmioty w jednym miejscu i podzielić je na te, które chcemy zatrzymać, bo dają nam radość, a pozostałe wyrzucić. W kuchni i łazience sprawdzi się komplet pudeł/pudełek do przechowywania mniejszych i większych rzeczy.
Tydzień 5 – Pamiątki, czyli przedmioty sentymentalne
W Metodzie KonMari kategoria przedmiotów sentymentalnych zajmuje ostatnie miejsce z oczywistego powodu: wzbudza silne emocje, wspomnienia i historie, które niosą te cenne dla nas przedmioty. Ich wartość wykracza bowiem daleko poza ich fizyczne formy.
Według Marie Kondo jest tylko jeden sposób na uporządkowanie zdjęć, któremu trzeba poświęcić trochę czasu. Trzeba je wszystkie wyjąć z pudeł, szuflad, pudełek i zakamarków, a następnie obejrzeć je wszystkie po kolei. Zdjęcia rodzinne obejrzyj razem z domownikami – to doskonała okazja do śmiechu, wzruszeń i opowieści. Do kategorii przedmiotów sentymentalnych będą należeć przede wszystkim zdjęcia – te z najważniejszych rodzinnych uroczystości: ślubu, narodzin dziecka czy wakacji życia. Nieciekawe zdjęcia krajobrazów, których nawet nie rozpoznajesz, powinny trafić do kosza*. Do przechowania zdjęć warto użyć albumu zamiast pudełka, aby łatwo powrócić do wspomnień lub pokazać je odwiedzającym nas znajomym i rodzinie.
Bez względu na to, jak wspaniałe były kiedyś rzeczy, nie możemy żyć przeszłością. Radość i ekscytacja, które odczuwamy tu i teraz, są ważniejsze — Marie Kondo
Przedmioty sentymentalne to również stare listy, kartki i rysunki swoich dzieci, stare zeszyty, pamiętniki, kartki z życzeniami, nagrania starych programów telewizyjnych czy filmów bez etykietek. Jeśli nie możesz ich wyrzucić, zatrzymaj, ale z pełnym przekonaniem, że poruszają twoje serce i budzą twoją radość. Jeśli masz wątpliwości, które z pamiątek wyrzucić, przyda ci się sytuacja jednej z klientek Marie Kondo – […] wyrzuciła te dzienniki, których nie chciała zostawić do przeczytania po jej śmierci. Na samą myśl, że mogłoby się to wydarzyć, czuła się zażenowana.
Na koniec rada od Marii Kondo
Jeśli odczuwasz ciągły niepokój, ale nie jesteś pewna skąd się bierze, spróbuj uporządkować swoje rzeczy. Doceniaj te, które będziesz chciała zatrzymać, tak jak cenisz siebie, a każdy dzień twojego życia będzie wypełniony radością.
*Wszystkie cytaty pochodzą z dwóch cytowanych w artykule książek Marie Kondo.
** Zamiast wyrzucać, wystaw rzeczy na platformie sprzedażowej, grupie facebookowej, albo popytaj w instytucjach charytatywnych i oddaj tym, którym twoje rzeczy się przydadzą.
***Marie Kondo programy Netflix