Stowarzyszenie Klub Kobiet Kreatywnych z Cieszyna w partnerstwie ze Stowarzyszeniem Kongres Polskich Kobiet w Austrii realizowały projekt zatytułowany Jak kobiety ratują planetę. Współpraca organizacji kobiecych z Polski i Austrii wobec wyzwań klimatyczno-energetycznych. Był on dofinansowany przez Unię Europejską w programie Erasmus+ w sektorze edukacji dorosłych w latach 2022-2024. O projekcie i naszej wspópracy opowiadałyśmy podczas trzech webinarów.

Treść oraz program trzech webinariów zostały opracowana przez zespół Wnioskodawcy i Partnera. Perspektywa kobiet ma znaczenie szczególne, bo przypomina o kwestii równouprawnienia płci i o tym, że przeciwdziałanie zmianie klimatu będzie możliwe i skuteczne tylko wtedy, gdy do działań zostaną włączone wszystkie grupy społeczne.

Kobiety – odbiorczynie webinariów – częściej będąc osobami decyzyjnymi w sprawach budżetów domowych, dostrzegą większą możliwość swojego zaangażowania na rzecz oszczędnego i zrównoważonego zarządzania gospodarstwem domowym.

Wszystkie trzy spotkania na ebinariach skupiały się nie tylko na tematach, ale i na osobach autorek artykułów wydanych w projekcie dwóch numerów  „Vademecum ekologicznego”:

  1. w części polskiej „Jak możemy ratować planetę – głos cieszyńskich kobiet” Nr 1 https://cieszynskienaobcasach.pl/wp-content/uploads/2024/07/Jak-kobiety-23-PL.pdf i Nr 2 https://cieszynskienaobcasach.pl/wp-content/uploads/2024/06/Jak-kobiety-24-PL_.pdf
  2. w części austriackiej „Jak możemy ratować planetę – głos kobiet z Austrii” – Nr 1 https://cieszynskienaobcasach.pl/wp-content/uploads/2024/07/Jak-kobiety-23-A.pdf i Nr 2 https://cieszynskienaobcasach.pl/wp-content/uploads/2024/06/Jak-kobiety-24-A_.pdf

W webinariach ważne było ukazać jakie rozmówczynie mają motywacje, jakie są historie ich aktywności proekologicznej i jakie praktyczne rozwiązania są im bliskie. Korzyścią dla osób przygotowujących i realizujących to webinarium – obie organizacje nie miały doświadczenia w tym zakresie – będzie pozyskanie nowego doświadczenia medialnego i nowych kompetencji (kamera, emisja głosu, włączanie ilustracyjnych materiałów), cyfrowego (transmisja przez Jitsi, rejestracja, upowszechnienie) i merytorycznego (opracowanie scenariusza i programu webinarium).

Webinarium nr 1

W pierwszym webinarium, które odbyło się 26.07.2023 r., głos zabrały następujące uczestniczki projektu z obu organizacji partnerskich:

  1. Roma Rojowska – wprowadziła jako koordynatorka projektu w jego założeniach i satystakcji z realizacji programu Erasmus+
  2. Agnieszka Emedole – przedstawiła Kongres Polskich Kobiet w Austrii i opowiedziała jak doszło do współpracy ze Stowarzyszeniem Klub Kobiet Kreatywnych w Cieszynie 
  3. Mariola Fanselow – odniosła się do komunikacyjnych wyzwań „eko-jazdy”
  4. Iwona Czekańska – opowiedział jak to torebki foliowe – w założeniu – miały być rozwiązaniem ekologicznym
  5. Renata Owczarzy – podzieliła się swoim doświadczeniem o nadawaniu drugiego życia ciuchom i nie tylko i o tym jak w Wiedniu spodobał jej się sklep 48er-Tandler, a w Cieszynie dowiedziała się o “jeżdżącej śmieciarce”
  6. Anna Langner – przekazała obserwacje o dobrych nawykach proekologicznych w jej gospodarstwie domowym i o less-waste we własnej kuchni
  7. Monika Rojowska – praktykuje minimalizm i podzieliła się dwoim sposobem na dziecięcy upcycling ubraniowy
  8. Łucja Brzeżycka – opowiedziała o kompostowaniu w swoim ogrodzie i doświadczeniach oraz wątpliwościach związanych z segregacją śmieci, czyli jak minimalizować ilość śmieci zmieszanych, czego używamy za dużo, no i  o tych nieszczęsnych pampersach
  9. Małgorzata Wacławik-Syrokosz – podzieliła się swoją specjalistyczną wiedzą o spalaniu śmieci i o tym czego nie można spalać
  10. Łucja Brzeżycka –  przekazała swoje refleksje na temat świadomości ekologicznej na podstawie wakacyjnych obserwacji (świętokrzyskie) i jak ekologicznie edukować dorosłych
  11. Renata Owczarzy – opowiedziała o własnych doświadczeniach z 3. letniej pracy własnej domowej instalacji fotowoltaicznej
  12. Łucja Brzeżycka – wypowiedziała się na temat systemowych rozwiązań na poziomie prawodawczym o problemie Odry, puszczy Białowieskiej, Zamku w puszczy Noteckiej jako przykładach działań antyekologicznych
  13. Danka i Beata – przekazały dużo ciepłych słów o projektowych działaniach proekologicznych i ich skutkach
  14. Roma Rojowska – podziękowała uczestniczkom i koleżankom z Austrii za goszczenie KKK w Wiedniu, a na zakończenie przedstwiła plan na następny rok dziaałań statutowych (nowy projekt o wodzie!).
Webinarium nr 2

Drugie webinarium z cyklu „Jak Kobiety Ratują Planetę” odbyło się 26 czerwca 2024 roku o godzinie 20:30 (na bezpiecznej platformie Jitsi polecanej dla NGO). W trakcie tego wydarzenia podzieliłyśmy się zarówno naszymi doświadczeniami ze współpracy dwóch kobiecych organizacji – z Polski i Austrii, szerokim zakresem naszych zainteresowań ekologią i odpowiedzią na pytanie dlaczego edukacja dorosłych jest naszym wyzwaniem.

Prelegentki na  webinarium  uczestniczki projektu:

Polska – Członkinie Stowarzyszenia Klub Kobiet Kreatywnych wypowiedziały się na przykładzie naszego międzynarodowego spotkania organizacji partnerskich w Austrii – w Dolnej Austrii i w wiedeńskim mieście kobiet Seestadt-Aspern:

  1. Roma Rojowska – prowadzenie
  2. Renata Owczarzy – opwiedziała o „Integracji lokalnej  w gminie Eichgraben w Dolnej Austrii” ilustrując temat prezentacją multimedialną
  • Prezentacja działań Stowarzyszenia ElektroMobil Eichgraben oraz carsharingu
  • Rola biblioteki gminnej i sklepów charytatywnych „Karusell” w życiu społeczności
  • Przedstawienie tradycji wspólnotowego świętowania narodzin dzieci i jubileuszy mieszkańców
  1. Małgorzata Wacławik-Syrokosz – porównała poznane przez nas oczyszczalnie ścieków w Cieszynie i w Markersdorf w Austrii

Austria – Członkinie Kongress Polnischer Frauen in Österreich odniosły się do inspiracji, które odzwierciedliły w swoich artykułach w drugim wydaniu wspólnego czasopisma „Vademecum ekologiczne” nr 2/2024:

  1. Krystyna Ostręga – prowadzenie
  2. Agnieszka Malek – „Sexy ekologia”
  3. Iwona Czekańska – „Jak zanieczyszczone środowisko wpływa na nasze włosy”
  4. Agnieszka Kornaś – „Małe wielkie ekozmiany na oddziałach opieki długoterminowej”
Trzecie webinarium

Podczas trzeciego webinarium, które odbyło się 17 lipca 2024 roku o godzinie 20:30 na platformie Jitsi Meet, z satysfakcją informowałyśmy, że nasz wspólny dwuletni projekt dobiegł końca. Przypomniałyśmy, że rozpoczęcie współpracy obu organizacji było naturalnym wyborem zważywszy na podobne cele, korzenie kulturowe oraz bliskość geograficzną – Cieszyn od Wiednia dzieli zaledwie 350 km!

Realizacja projektu była niezwykłą podróżą, podczas której budowałyśmy wzajemne relacje – osobiście i na odległość. Trzy razy widziałyśmy się w Polsce i Austrii, trzykrotnie na webinariach i dwa razy w miesiącu online. Wydałyśmy dwa numery wyjątkowej w formie i treści publikacji „Vademecum ekologiczne”, co z pewnością przyczyniło się do wzbogacenia naszej wiedzy i kompetencji, będzie też na długo miłym namacalnym dowodem wspólnej pracy i wizytówką naszych organizacji.

Spotkanie na zakończenie projektu było pełne swobodnych wypowiedzi i osobistych refleksji koleżanek z Polski i Austrii, które szczerze podzieliły się swoimi doświadczeniami z udziału w projekcie – jakie przyniósł rezultaty, o jakie refleksje i wiedzę nas wzbogacił. Wspólnie podsumowałyśmy to, co udało nam się osiągnąć, oraz zastanawiałyśmy się, jak dalej wykorzystywać zdobyte kompetencje do realizacji edukacji ekologicznej osób dorosłych w naszych organizacjach i środowisku lokalnym, w którym działamy. Oceniałyśmy kobiecą współpracę i poziom wzajemnej – organizacyjnej i osobistej – satysfakcji  z osiągniętych rezultatów projektu.

Ważne dla naszej refleksji i wyrażonych opinii były kluczowe pytania:

  • Czy realizacja projektu zwiększyła wpływ naszej działalności w środowisku lokalnym?
  • Czy umocniłyśmy naszą pozycję, rozpoznawalność i wizerunek?
  • Na ile wzrosła nasza pewność siebie oraz możliwości rozwoju zawodowego i społecznego?
  • Czy współpraca pozwoliła na większą integrację zespołu oraz poprawę naszych kompetencji organizacyjnych i zarządczych?
  • Jakie umiejętności cyfrowe zdobyłyśmy poprzez regularne kontakty online, tworzenie materiałów do czasopisma oraz przygotowywanie multimedialnych prezentacji i postów do social mediów?
  • Czy jesteśmy zadowolone z jakości naszej edukacji ekologicznej w lokalnym otoczeniu?
  • Czy promowane przez nas dobre praktyki przyniosły zmiany na poziomie indywidualnym, gospodarstw domowych oraz społeczności lokalnej?
  • Czy zwiększyła się nasza skuteczność w komunikacji z władzami lokalnymi i ponadlokalnymi?
  • Czy projekt wzmocnił obywatelską troskę o politykę energetyczną i klimatyczną?

Rozmówczyniami podczas tego webinarium były uczestniczki projektu:

Polska – Członkinie Stowarzyszenia Klub Kobiet Kreatywnych:

  1. Roma Rojowska
  2. Renata Owczarzy
  3. Małgorzata Wacławik-Syrokosz
  4. Anna Langner
  5. Bożena Kowalska
  6. Łucja Brzeżycka
  7. Monika Rojowska

Austria – Członkinie Kongress Polnischer Frauen in Österreich:

  1. Krystyna Ostręga
  2. Agnieszka Emedole
  3. Iwona Czekańska
  4. Barbara Mielnik

Słaba jakość nagrania wynika z problemów z łącznością internetową, łączyłyśmy się ze sobą z odległych od siebie wsi, miasteczek i mist i z różnych krajów. Jakość nie miała jednak wpływu na energię i wzajemną życzliwość uczestniczek i ich ekologiczną misję. Naszym zdaniem nie wpłynęło to na walor przekazu, jakim była autentyczność i zaangażowanie podczas wypowiedzi wszystkich rozmówczyń!

Serdecznie zapraszamy do obejrzenia zapisu tych webinariów obrazujących część naszej  dwuletniej pracy projektowej.

 

Ten artykuł został napisany przez  autorkę w ramach wolontariatu w wyniku realizacji projektu Stowarzyszenia Klub Kobiet Kreatywnych pt. „Jak kobiety ratują planetę. Współpraca organizacji kobiecych z Polski i Austrii wobec wyzwań klimatyczno-energetycznych”, realizowanego w partnerstwie ze Stowarzyszeniem Kongres Polskich Kobiet w Austrii. Wyrażone poglądy i opinie są jedynie opiniami autorki i niekoniecznie odzwierciedlają poglądy i opinie Komisji Europejskiej oraz Narodowej Agencji Programu Erasmus+, które nie ponoszą odpowiedzialności za jego zawartość merytoryczną.