Miasto Cieszyn wdraża już swoją politykę reklamową. Uchwała krajobrazowa obowiązuje od 25.12.2019 r. Niektórzy reklamodawcy mieli rok na dostosowanie się do nowych przepisów. W pierwszej kolejności musiały zniknąć reklamy w zabytkowym centrum miasta oraz reklamy na ogrodzeniach w całym mieście.
Otaczający nas krajobraz i jakość przestrzeni, w której żyjemy ma wpływ na nas i nasze samopoczucie. Już w 2000 roku we Florencji Rada Europy sporządziła Europejską Konwencję Krajobrazową (Ratyfikowaną przez Prezydenta RP w 2004 roku). Jest to wielostronna umowa, której celem jest promowanie działań na rzecz krajobrazu, jego ochrony, zarządzania i planowania oraz organizowania europejskiej współpracy w tym zakresie. Konwencja traktuje krajobraz jako ważny element życia. Zauważono, że wysoka jakość kształtowanego krajobrazu sprzyja rozwojowi kultury, tworzy więzi społeczne, przynosi korzyści gospodarcze i wzmacnia pozycję polityczną kraju.
Krzykliwe reklamy to jak nieustanny hałas
Jednym z ważnych aspektów dotyczących kształtowania i ochrony krajobrazu jest zbyt duża ilość szyldów i reklam. Nie tylko pojawia się ich coraz więcej, ale problemem jest również to, że stare i nieaktualne nie są usuwane i nie znikają z otaczającej nas przestrzeni. Warto sobie uzmysłowić również, że zbyt duża ilość bodźców wizualnych tak samo źle może na nas wpływać, jak nieustanny hałas. W wielu miejscach widzimy pogoń za tym, by reklama była coraz większa, bardziej krzykliwa. Każdy reklamodawca chce, by to jego reklama się wyróżniała i była bardziej zauważalna niż inne. Jest to pewnego rodzaju wyścig. Wprowadzenie pewnych norm i zasad jest z pewnością pożądane, gdyż reklama mniejsza i stonowana działa tak samo, jak duża i „krzykliwa”, pod warunkiem, że znajduje się w otoczeniu takich samych reklam.
„Zagruzowany” krajobraz miast
Niestety ponad dekadę musieliśmy czekać, by w Polsce zostały podjęte realne kroki umożliwiające działania w kierunku ochrony krajobrazu. W międzyczasie nastąpił intensywny rozwój zewnętrznej reklamy, wzrosła dostępność dość tanich i prostych jej form. Brak regulacji doprowadził do „zagruzowania” wielu miast zbyt dużą ilością informacji wizualnych. W 2015 r. w naszym kraju podjęto ustawę krajobrazową. Dała ona możliwość samorządom kształtowania polityki reklamowej na terenie danej miejscowości. Miasto Cieszyn podjęło wyzwanie stworzenia takich przepisów. W listopadzie 2019 r. podjęto tzw. uchwałę krajobrazową, która weszła w życie 25.12.2019 r. Od tego momentu wszystkie nowe reklamy i szyldy muszą być zgodne z obowiązującymi przepisami. A co z istniejącymi? – zmiany w przestrzeni nie będą widoczne, jeśli nie uporządkujemy tego, co jest obecnie.
Zabytkowe centrum Cieszyna już bez reklam
Niezbędne stało się dostosowanie przepisów do już istniejących reklam. Na ich likwidację lub dostosowanie musi być przewidziany pewien czas. W Cieszynie przewidziano 1 rok na dostosowanie reklam na płotach oraz w zabytkowym centrum miasta (tam, gdzie zmiany były najbardziej przez mieszkańców oczekiwane), a dłuższy okres dla pozostałych.
Zmiany oczywiście zachodzą stopniowo i jeszcze nie wszędzie są widoczne, ale jest już kilka miejsc, gdzie po roku zmiany są zdecydowanie zauważalne. Na załączonych fotografiach można zobaczyć metamorfozy niektórych miejsc, które zaszły w ciągu ostatniego roku.