Najważniejszym dokumentem decydującym o przyszłości naszego miasta ma być „Strategia Rozwoju Miasta na lata 2021-2030”. Za cztery miesiące koniec roku 2021, a dokumentu od roku „jak nie ma, tak nie ma”, słyszę w ulicznej rozmowie aktywnych obywatelek. Władze wielu miast już w ubiegłym roku realizowały cykle spotkań z mieszkańcami ws. proponowanych założeń. Strategię Warszawa#2030 zatwierdzono w 2018 roku! Czasu brakuje, a przecież częścią poprzedzającą tworzenie strategii są jeszcze badania i raporty identyfikujące warunki rozwoju miasta.
Miasto to ludzie, a nie puste ulice
Priorytet pierwszy — jakość życia w mieście
Jednym ze wskaźników poziomu zadowolenia mieszkanek_ńców z jakości życia w mieście jest struktura i skala zmian demograficznych. W Cieszynie liczba mieszkanek_ów systematycznie spada – z blisko 35 tysięcy w 2007 roku do 32 tysięcy w 2020 roku. Pytanie, czy nowa strategia rozwoju miasta zakłada wprowadzanie mechanizmów przyciągania nowych osób do miasta, ale i hamujących odpływ z niego.
Są miasta, w których powołuje się samodzielne referaty ds. jakości życia (vide Łódź), a stanowisko włodarza miasta może nosić miano „wiceprezydent ds. jakości życia” (vide Gdynia). Do ich kompetencji zalicza się opracowanie i wdrażanie rozwiązań ukierunkowanych na utrzymanie wysokiego poziomu jakości życia. Ich skuteczność uzależnia się m.in. od funkcjonowania edukacji, zdrowia, stymulatorów czasu wolnego czy aktywnej mobilności. Badania wskazują, że opinie mieszkanek_ńców na temat poziomu jakości życia w ich mieście ściśle korelują z oceną działalności władz samorządowych.
Priorytet drugi – co-created city, czyli miasto współtworzone
W idei współtworzonego miasta zawiera się też dyskusja o bezpiecznym dostępie do energii, wody, żywności i opieki zdrowotnej (COVID!) oraz opracowanie na podstawie analiz predyktorów ekonomicznego, społecznego i ekologicznego rozwoju.
Priorytet trzeci — dobra przestrzeń publiczna
Strategia rozwoju miasta powinna uwzględniać funkcjonalno-przestrzenne zróżnicowanie miejsc publicznych tak, aby bez względu na wiek, stopień sprawności i zamożności każdy mógł znaleźć dla siebie coś odpowiedniego dla życia i rozwoju. Plany zagospodarowania przestrzennego muszą uwzględniać nie tylko śródmieście, ale także potrzeby i możliwości użytkowniczek_ów odległych od centrum osiedli/dzielnic. Upowszechnia się w strategiach idea miasta 15-minutowego i działania na rzecz odzyskiwania przestrzeni miejskiej na potrzeby mieszkańców.
Taka idea zakłada, że każda osoba, bez względu na wiek, poziom sprawności i zamożności ma mieć możliwość dotarcia do niezbędnych dla niej do życia usług, towarów, środków komunikacji miejskiej i pozamiejskiej w czasie 15-minutowego spaceru. W praktyce oznacza to, że w odległości maksimum 1 kilometra od jej miejsca zamieszkania powinny znajdować się sklepy, szkoły/placówki opiekuńcze, przychodnia, miejsca rozrywki dla dorosłych i dzieci. Ta koncepcja wyznacza całkowicie różne od dotychczas stosowanych priorytety. Dotychczas to w centrum miasta sytuowano biura, urzędy, centra kultury, sklepy i galerie handlowe, na obrzeżach osiedla mieszkalne, a na krańcach miasta fabryki i zakłady przemysłowe.
Kobiety pytają o miasto
Przedstawiłyśmy propozycje rozwiązań w sprawie estetyzującej funkcji zieleni w obiektach handlowych i w budynkach mieszkalnych w reakcji na powszechną krytykę rewitalizacji pustynnej ul. Głębokiej i Rynku. Ostatnio zwracałyśmy uwagę na brak dostępu w przestrzeniach miejskich do publicznych toalet.
Przypominamy, że projektowanie przyszłości naszego miasta nie może się odbywać jedynie na podstawie urzędniczego zespołu pracującego w cieszyńskim ratuszu. Uwzględnienie wyzwań dla „Cieszyna jutra” w strategii rozwoju miasta do 2030 roku będzie demokratyczne, jeśli uwzględnieni głos wszystkich – mieszkańców, organizacji pozarządowych, a przede wszystkim perspektywę kobiet jako najszerszej grupy społecznej. Udział kobiet w cieszyńskiej Radzie Miejskiej, który wynosi 33%, co oznacza, że kobiety nadal nie mają w mieście proporcjonalnej reprezentacji.