Ważnym dla wszystkich uczących się wydarzeniem był zorganizowany 27 października 2022 r. w Uniwersytecie Warszawskim V Kongres Edukacji. Okazja była niebywała, bo programowi Erasmus +”stuknęły” 35. urodziny. Organizacją całodniowej konferencji zajęła się perfekcyjnie Narodowa Agencja Programu Erasmus + i Europejskiego Korpusu Solidarności. Byłam nie tylko uczestniczką kongresu, ale i jego prelegentką na sesji ADUstorytellingu. Doświadczyłam wielu wzruszeń podczas wykładów oraz prezentacji, w których uczestniczyło blisko 2 tysięcy osób owładniętych – jak ja – radością i mocą ustawicznej edukacji bez granic.

Kluczowym tematem V Kongresu Edukacji było umiędzynarodowienie w obszarze szeroko rozumianej edukacji. Program Erasmus+ w ciągu 35 lat  – w programach mobilności studentów, uczniów, nauczycieli i wolontariuszy – stworzył pokolenie ludzi odważnie sięgających po nowe doświadczenia edukacyjne i kulturowe. W obecnie realizowanej perspektywie finansowej 2021-2027 Komisja Europejska przeznaczyła na program Erasmus+ ponad 28 mld EUR i 1 mld EUR na Europejski Korpus Solidarności. Bogaty w treści program V Kongresu Edukacji był zaproszeniem dla instytucji i organizacji aktywnych w obszarze edukacji  do realizacji projektów wspierających ochronę środowiska, uczestnictwo w życiu publicznym, dającym szanse osobom z mniejszymi możliwościami. Szczegółowo o programie kongresu tutaj.

V Kongres Edukacji Podczas Kongresu odbyło się pięć sesji równoległych dotyczących realizacji priorytetów horyzontalnych programu Erasmus+ w międzynarodowych projektach w poszczególnych sektorach:

  • Sesja 1. Erasmus+ Edukacja szkolna
  • Sesja 2. Erasmus+ Kształcenie i szkolenia zawodowe
  • Sesja 3, Erasmus+ Szkolnictwo wyższe
  • Sesja 4, Erasmus+ Młodzież
  • Sesja 5, Edukacja dorosłych.

Miałam przyjemność wziąć udział w sesji 5, którą zatytułowano „ADUstorytelling o włączeniu, cyfryzacji, ekologii i partycypacji”. Byłam jedną z czterech prelegentek, które w konwencji storytellingu obrazowały realizowane przez siebie projekty w najważniejszych priorytetach programu Erasmus+ Edukacja dorosłych na lata 2021-2027: włączanie i różnorodność, transformacja cyfrowa, zapobieganie zmianom klimatycznym i partycypacja w życiu demokratycznym.

Konwencja realizacji sesji została wybrana ze względu interesujące możliwości wykorzystania storytellingu jako sposobu na wspieranie rozwoju osób dorosłych. Tytuł sesji ma swoje uzasadnienie w przeświadczeniu, że każdy projekt realizowany w ramach programu Erasmus+ stanowi odrębną historię, której wartość można upowszechnić w konwencji storytelingu. Ta forma pozwala słuchającym lepiej poczuć klimat oraz kontekst opowiadania. Wykorzystując storytelling prelegentki opowiedziały o znaczeniu, jakie miały ich projekty dla nich samych, ich organizacji oraz dla środowiska lokalnego, a nawet międzynarodowego.

sesja storytelling dla edukacji dorosłychW ostatnim czasie storytelling zyskuje na popularności jako metoda komunikacyjna, edukacyjna i marketingowa, dlatego jego zasady, narzędzia i podstawy zostały podczas sesji  zilustrowane w praktyce w formie wypowiedzi prelegentek. W ten sposób  osoby uczestniczące w sesji  nie tylko wysłuchały opowieści o projektach edukacji dorosłych w ramach programu Erasmus+, ale uzyskały również wiedzę o zasadach tej metody wypowiedzi.

Wagę obrazowanych na sesji realizowanych w projektach priorytetów podkreśliła wypowiedź Małgorzaty Kozak z Komisji Europejskiej, reprezentującej sektor ADU w  Generalnej Dyrekcji ds. Edukacji, Młodzieży, Sportu i Kultury Komisji Europejskiej (Directorate-General Education, Youth, Sport and Culture, European Commission).

Opowieści storytellerek o pożytkach edukacji dorosłych

Barbara Kaszkur Niechwiej z Fundacji Addenda wystąpiła w podwójnej roli prelegentki i ekspertki od storytellingu. Z wykształcenia fizyk jądrowy – studiowała psychologię i religioznawstwo, laureatka konkursu FRSE EduInspirator  – mówiła o realizowanych przez siebie projektach zapewniających zwłaszcza osobom starszym włączanie i różnorodność. W ciągu 25 lat swojej działalności w organizacjach pozarządowych realizowała ich ponad 30.

Małgorzata Makowska z Fundacji Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego w Warszawie opowiadała w priorytecie cyfryzacja o projektach pomagających rozwijać się bibliotekom jako centrom uczenia się dorosłych. Z wykształcenia iberystka, zarządza projektami, szkoli, tworzy materiały  edukacyjne, w tym kursy e-learningowe, i walczy o wolny dostęp do uczenia się przez całe życie.

Storytellerki na V Kongresie EdukacjiJoanna Szkuat z Muzeum Nadwiślańskiego w Kazimierzu Dolnym omówiła na przykładzie swoich działań projektowych wagę zabezpieczenia egzystencji przyszłych pokoleń poprzez edukację w dziedzinie ochrony środowiska i przeciwdziałania zmianom klimatycznym. Prelegentka – z wykształcenia magister inżynier architekt krajobrazu, przyrodnik z zamiłowania – jest autorką wystaw o tematyce przyrodniczej, warsztatów edukacyjnych dla osób w każdym wieku oraz publikacji i przewodników pomagających poznać i zrozumieć przyrodę, w tym tę z okolic Kazimierza. Brała udział w wielu przedsięwzięciach dotyczących podnoszenia świadomości ekologicznej społeczeństwa, uwrażliwiania na potrzebę chronienia przyrody i prowadzenia trybu życia zgodnego z naturą.

Moja opowieść

Opowiedziałam historię realizacji kilku projektów edukacji dorosłych ważnych dla rozwoju naszego Stowarzyszenia Klub Kobiet Kreatywnych. Jako liderka kobiecej organizacji lubię przekraczać granice w myśleniu i działaniu zwłaszcza na rzecz aktywizacji kobiet. Opowiedziałam o tym w jaki sposób program Erasmus+ otworzył nam obecnie możliwość partycypacji obywatelskiej w czasach kryzysu energetycznego klimatycznego z koleżankami z organizacji pozarządowej z Wiednia 

Intencją organizatorów sesji –  Zespołu Edukacji Dorosłych Erasmus+ w Narodowa Agencja Programu Erasmus+ i Europejskiego Korpusu Solidarności  pod kierunkiem Aliny Respondek, moderatorki sesji i wsparciu specjalistki Ludmiły Malinowskiej, opowieści prelegentek miały wywołać dobre emocje, przeżycia i inspiracje do własnych dalszych działań, w tym realizacji projektów Erasmus+ w sektorze Edukacja dorosłych.

Co program Erasmus+ oferuje w dziedzinie Edukacji dorosłych

Dla mojego Stowarzyszenia KKK szczególną wartość ma oferta programu Erasmus+ skierowana do dorosłych osób uczących się, edukatorów i kadry niezawodowej edukacji dorosłych zapewniająca mnóstwo możliwości rozwoju –  wiedzę, umiejętności i kompetencje. Zachęcam do zapoznania się ze szczegółowymi informacjami na temat korzyści z realizacji projektów Erasmus+ Edukacja dorosłych, które znajdują się  w ulotce do pobrania ze strony: Program „Erasmus+”: co oferuje? (erasmusplus.org.pl)

35.lecie Programu Erasmus+ – reportaż

W ramach tegorocznej, piątej edycji Kongresu przygotowano reportaż nagrany z okazji 35-lecia programu Erasmus+. Wydarzenie online w formie nowoczesnego programu telewizyjnego i internetowego składa się z rozmów z ekspertami, beneficjentami i uczestnikami programu Erasmus+, a także materiałów filmowych przygotowanych w różnych częściach kraju (w tym podsumowania pierwszego dnia V Kongresu Edukacji). Wychodząc od jubileuszu 35-lecia programu Erasmus+ zaprezentowano różne wymiary i walory umiędzynarodowienia edukacji. Wśród poruszanych wątków nie zabrakło m.in. wartości jednoczących Europę, kwestii współdziałania z otoczeniem społecznym i biznesem, pytania o konieczne rozwiązania systemowe wspierające umiędzynarodowienie, wskazania konkretnych wyzwań i zadań związanych z umiędzynarodowieniem jak Europejska Strategia na rzecz Uniwersytetów czy komunikowania się w środowisku międzykulturowym celem zapobiegania konfliktom. Zastosowano też też nowe technologie, które mogą być wykorzystane w edukacji przyszłości.

P.S. W reportażu –  w około 46 minucie – wypowiedziałam się też osobiście jako Prezeska Stowarzyszenia KKK  i beneficjentka projektu oraz prelegentka na kongresie sesji ADUstorytelling.

Program Erasmus otrzymał nazwę na cześć żyjącego na przełomie XV i XVI w. holenderskiego filozofa i pedagoga,  jednego z czołowych humanistów Odrodzenia, propagatora kultury antycznej – Erazma z Rotterdamu.

W Polsce funkcję Narodowej Agencji Programu Erasmus+ (od 2014 r.) i Europejskiego Korpusu Solidarności (od 2018 r.) pełni Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji. Na arenie międzynarodowej reprezentuje ona Polskę, a w kraju organizuje nabory i nadzoruje finansowanie projektów. Łączny budżet przeznaczony na inicjatywy realizowane w ramach Erasmus+ w latach 2021–2027 przekroczy 28 miliardów EUR w skali całej Europy.