W listopadzie 2023 r. dziesięć członkiń Stowarzyszenia Klub Kobiet Kreatywnych z Cieszyna uczestniczyło w niezwykłej edukacyjnej mobilności na Teneryfie. Był to tygodniowy kurs „Digital marketing – TikTok”. Zrealizowałyśmy go jako część naszego projektu pt. Jak oszczędzać wodę w dobie kryzysu klimatycznego – wykorzystanie hiszpańskich doświadczeń w edukacji ekologicznej osób dorosłych, współfinansowanego przez Unię Europejską w programie Erasmus+. Celem projektu, którego realizacja rozpoczęła się 1 października 2023 r., jest skorzystanie z doświadczeń Hiszpanii, gdzie system zarządzania gospodarką wodną jest wzorem dla innych państw, a edukacja dotycząca oszczędzania wody skutecznie prowadzona od kilkudziesięciu lat.
W niniejszej publikacji zebrane zostały imienne informacje od uczestniczek tej mobilności, by podzielić się doświadczeniem i ocenić czego konkretnie można nauczyć się podczas takiego kursu i jakie umiejętności poprawiłyśmy. Chcemy też opowiedzieć o tym, dlaczego wiedza ekologiczna, którą tworzymy w naszych mediach – a od teraz także na TikTok – jest dla nas tak ekscytująca, i to bez względu na nasz wiek – a mamy od 25 do 68 lat!
Działamy od 15 lat jako niewielka organizacja non profit, bez etatów, bez biura, podstawą jest wolontariat naszych członkiń, ich niezmienna obecność i zaangażowanie. Naszą misją jest nieformalna aktywizacja kobiet. Od 2016 roku wydajemy bezpłatny magazyn CIESZYŃSKIE NA OBCASACH, tworzymy i realizujemy edukację ekologiczną osób dorosłych. Program Erasmus+ jest dla nas nie tylko dofinansowaniem mobilności czy partnerskiej wymiany, to także środki na podstawowe wzmocnienie instytucjonalne takie, jak utrzymanie stron internetowych, telefonu i Internetu, aktualizacje programu księgowego, opłaty bankowe.
Zaplanowane w „hiszpańskim” projekcie mobilności – dwie w formie job shadowingu i jedna jako kurs podnoszący umiejętności cyfrowe – są kolejną wymarzoną szansą na podniesienie naszych kompetencji jako niezawodowej kadry edukacji osób dorosłych.
Nie bez powodu na miejsce realizacji kursu cyfrowych umiejętności wybrałyśmy Teneryfę. O Hiszpanii mówi się, że jest jednym z państw, w których pilnuje się każdej kropli wody. W czasie wolnym od zajęć poznawałyśmy metody pozyskiwania wody na tej wulkanicznej wyspie całkowicie pozbawionej naturalnych cieków wodnych takich jak rzeki i jeziora. Było to wartościowe doświadczenie dotyczące poznania nieznanych nam metod pozyskiwania wody tym ważniejsze, że w dobie malejących zasobów wodnych na Śląsku Cieszyńskim, gdzie mieszkamy. Efektem naszych peregrynacji po wyspie są edukacyjne materiały filmowe dotyczące gospodarki wodnej na utworzonym przez nas koncie na platformie TikTok https://www.tiktok.com/@kreatywnecieszyn
Zielona podróż czy podróż lotnicza?
Podróż samolotem na wyspę oddaloną od nas o 3 tys. km kilometrów była w naszym wypadku optymalnym rozwiązaniem. Jedynie samolot ma zdolność przewożenia znaczącej ilości pasażerów w stosunkowo krótkim czasie. Jest to – wbrew pozorom – efektywne i ekologiczne zwłaszcza gdy grupa osób – jak nasza – podróżuje wspólnie.
Lot samolotem najszybszym środkiem transportu na znaczne odległości. Podróż na Teneryfę drogą lądową i morską byłaby dużo bardziej kosztowna, czasochłonna i męcząca. Lot samolotem staje się niestety niezbędny także przy ograniczonym czasie na urlop.
Za to podczas pobytu na wyspie korzystałyśmy z transportu zbiorowego, choć przejazdy taksówkami są naprawdę atrakcyjne cenowo (na wyspie nie ma transportu kolejowego).
Nasze aktywności podczas kursu TikToka
Jako uczestniczki kursu ‘Digital Marketing – TikTok’ na Teneryfie jesteśmy zgodne, że był on dla nas absolutnie transformatywnym doświadczeniem! Jego program został starannie przemyślany podczas tworzenia wniosku aplikacyjnego, a opracowany szczegółowo na podstawie naszych potrzeb w zakresie edukacji cyfrowej.
Realizacja mobilności była poprzedzona trzymiesięcznymi przygotowaniami. Wyzwaniem było znalezienie w Hiszpanii placówki szkoleniowej, która przeprowadziłąby kurs „szyty na miarę” i to w międzynarodowej grupie. Znalezienie właściwej hiszpańskiej firmy edukacyjnej z taką ofertą trwało jednak bardzo długo, bo trzy miesiące. W końcu trafiłyśmy w punkt!
Sposób realizacji kursu “Digital marketing – TikTok” na Teneryfie zdecydowanie przekroczył nasze oczekiwania. Polecamy go wszystkim, którzy chcą skutecznie wykorzystać potencjał TikToka w swoich działaniach edukacyjnych, choć byłyśmy sceptyczne przed wyjazdem. Tylko jedna z nas miała wiedzę i umiejętności, które wykorzystywała przy prowadzeniu swojego prywatnego konta na kanale. Umiejętności pozostałych 9 osób można określić na poziomie „0”. Do rezultatu kursu przyczyniła się niewątpliwie wyjątkowa edukatorka Emma, która była nie tylko znakomitą prowadzącą, kompetentną, cierpliwą, ale z pasją podchodzącą do tematyki edukacji ekologicznej. Obecny poziom naszych umiejętności w skali od 1 do 10 mogę ocenić na 7 tj. tworzone treści i dobór technicznych szablonów. Wypracowałyśmy sobie narzędzia do tworzenia filmików.
Filmy na Tiktoku tworzy każda z nas indywidualnie. Korzystamy z Canvy, a linki do wersji roboczych publikujemy na wspólnym komunikatorze, gdzie poddajemy je koleżeńskiej recenzji/pomocy. Przed publikacją jedna z nas dodaje treść i hasztagi w opisie oraz muzykę. Dopingujemy się wzajemnie, pomaga nam w tym dużo emocji i pozytywna rywalizacja, a planujemy kolejne atrakcyjne dla odbiorców formy przekazywania treści.
Program kursu „Digital marketing – TikTok”
Już pierwszy dzień kursu wprowadził nas w proces tworzenia konta na TikTok i pomógł nam w utworzeniu spersonalizowanej strategii treści. Dni drugi i trzeci poświęcone były praktycznym umiejętnościom skoncentrowanych na edycji wideo za pomocą programu CapCut, aplikacji TikTok i Canva. Zapoznanie z funkcją sztucznej inteligencji do tworzenia treści w Canva Pro otworzyło nas na nowe możliwości i poszerzyło nasz zestaw umiejętności. Dzień czwarty wprowadził nas w zbadanie strategii maksymalizacji zasięgu i zdobywania obserwujących. Zrozumienie wpływu hashtagów i dźwięków na TikTok było właściwie fajną umysłową rozrywką. Poczułyśmy się podmiotowo wyposażone w narzędzia do podnoszenia jakości naszych treści. W piątym dniu kursu zapoznałyśmy się z zarządzaniem profilem i ochroną danych. Nauczyłyśmy się jak usuwać filmy, zgłaszać problemy i zapewnić bezpieczną obecność w Internecie, czyli odpowiedzialnie korzystać z platformy. Częścią kursu były zajęcia praktyczne w terenie, a dodatkową możliwością utrwalania umiejętności tworzenia filmików była całodniowa wyprawa po północnej części wyspy aż pod wulkan Teide. Efektem kursu było założenie na TikTok konta @kreatywnecieszyn i opublikowanie pierwszych filmów na bazie tworzonych filmowych materiałów https://www.tiktok.com/@kreatywnecieszyn
Integracja i komunikacja – 10 kobiet w dwóch apartamentach
Wszystkie rozumiemy i doceniamy, czym jest wsparcie przez Unię Europejską naszej mobilności i wyrażamy za to głęboką wdzięczność. Wyjazd w 10. osobowej grupie kobiet w jednym terminie na 8 dni to mega rewolucja w naszych rodzinach, oznaczająca długą przerwę w obowiązkach zawodowych i opiekuńczych. Niewątpliwie mocną stroną naszego Stowarzyszenia KKK jest kreatywność i determinacja – dzięki temu na Teneryfie znalazłyśmy miejscówkę nad oceanem w bardzo atrakcyjnej cenie. O tym, jakie nastroje i aktywności towarzyszyły mobilności można się przekonać oglądając nasze filmiki na TikToku, zapraszamy do oglądania, lajkowania i przede wszystkim obserwowania – będziemy szczęśliwe!
Oto jak oceniają rezultat naszej mobilności jej uczestniczki
Renata – Udział w mobilności ‘Digital Marketing – TikTok’ na Teneryfie okazał się dla mnie fascynującym doświadczeniem, w wielu płaszczyznach. Przekonałam się, że TikTok to nie tylko zabawa dla młodych tiktokerów, ale narzędzie do nowoczesnego
przekazywania wartościowych treści, dające możliwość trafienia do bardzo szerokiego grona odbiorców. Firma edukacyjna w Puerto de la Cruz przygotowała dla nas „kurs szyty na miarę” na wysokim poziomie. W krótkim czasie mogłyśmy nabyć tak wiele umiejętności. Należy podkreślić wiedzę i kompetencję prowadzącej, młodej wykładowczyni – Belgijki – która potrafiła w prosty sposób wyjaśnić zawiłości każdego programu i to w języku angielskim! Dodatkowo przekazała nam opracowane przez siebie wszystkie materiały, do dalszego utrwalania zdobytej wiedzy. Wykłady prowadzone w języku angielskim, znacznie poszerzyły mój zakres słownictwa.
Pobyt na Teneryfie dał mi możliwość przyglądnięcia się tematyce gospodarki zasobami wodnymi na terenie Hiszpanii. Rozwiązania stosowane na wyspie były dla mnie odkryciem. Obszar, na którym nie ma rzek ani jezior, pozyskuje wodę poprzez wodne sztolnie i szyby, zakład odsalania wody morskiej, wykorzystanie mgły czy retencję. Temat ten jest mi bliski nie tylko z uwagi na moje inżynierskie wykształcenie w dziedzinie ochrony środowiska, ale z uwagi na sytuację
hydrologiczną w Polsce i konieczność wdrażania wszelkich form oszczędzania wody.
Dzięki projektowi będę mogła wraz ze Stowarzyszeniem Klub Kobiet Kreatywnych upowszechnić zdobytą wiedzę w mediach społecznościowych (FB, TikTok) czy na naszym portalu www.cieszynskienaobcasach.pl w ciekawy, nowatorski sposób. Mam nadzieję, że w ten sposób będziemy skutecznie edukować osoby dorosłe, korzystając z hiszpańskich rozwiązań w zakresie zdobywania i oszczędzania wody w dobie kryzysu klimatycznego.
Teneryfa północna zaskoczyła mnie bardzo bujną roślinnością pod koniec niezwykle upalnego lata. To efekt dbałości o miejskie skwery, pięknie skomponowane i wciąż zielone, tu zapewne wynik umiejętnej retencji wody. Czystość Puerto de la Cruz oraz ład urbanistyczny sprawiały bardzo pozytywne wrażenie.
Mobilność 10-osobowej grupy kobiet, w różnym wieku i o odmiennych upodobaniach, wspólnie przez tydzień mieszkających w dwóch apartamentach, to zawsze jest duże wyzwanie. Wymaga to dyscypliny i tolerancji, podporządkowania się grupie. W tym zakresie wszystkie uczestniczki mobilności zdały egzamin celująco, to kolejna wartość dodana.
Jedynym drobnym mankamentem dla mnie, zwolenniczki diety warzywnej, było zbyt mało jarzyn oferowanych w kuchni kanaryjskiej, ziemniak królował we wszystkich potrawach. To zapewne wynik konieczności sprowadzania z odległego o 1000 km kontynentu wielu produktów spożywczych. Cała mobilność z Erasmus+ przyniosła mi same pozytywne odczucia nie tylko w zakresie edukacji, ale dzięki niej mogłam zobaczyć odległy i piękny kawałek nasze europejskiej wspólnoty.
Danuta – Erasmus+ to niezwykła szansa na rozwój osobisty i zawodowy poprzez mobilność. Unijny program wspierający kształcenie dorosłych, to nie tylko kurs to życiowe doświadczenie, które naprawdę kształtuje. Kurs umożliwił mi praktyczne doświadczenie w terenie, gdzie nabyłam umiejętności robienia wideo i fotografii. Nauka korzystania z aplikacji (CapCut i Canva) umożliwia mi tworzenie własnych projektów, korzystania z gotowych szablonów, a także wykorzystanie sztucznej inteligencji. To kluczowe umiejętności, które skutecznie wzbogacą moją pracę. Będę mogła efektywnie przekazywać wiedzę poprzez filmy, grafikę i nowoczesne narzędzia, co z pewnością wpłynie na skuteczność moich działań w przestrzeni online. Z mojej perspektywy wartością dodaną było nie tylko poszerzenie umiejętności i poprawa języka, ale także odkrywanie różnorodności kulturowej. Wspólna podróż z 9. innymi uczestniczkami (członkiniami Stowarzyszenia Klub Kobiet Kreatywnych) przyczyniła się do budowania pozytywnych relacji i wsparcia.
Małgorzata – Kurs był znakomicie przygotowany. Szkoła była świetnie wyposażona i zapewniała komfortowe warunki nauki. Dzięki wspaniałej nauczycielce prowadzącej zajęcia przekonałam się, że „nie taki diabeł straszny” i nawet moje pokolenie 65+ jest w stanie nauczyć się obsługiwać programy do montażu filmików oraz wkładać w nie treści edukacyjne. A taki mamy cel w Stowarzyszeniu Klub Kobiet kreatywnych – edukować się, by następnie dzielić się wiedzą. Wykładowczyni posługiwała się językiem angielskim, co dało mi możliwość wzbogacenia słownictwa, ale też podniosła moją umiejętność rozumienia wykładu.
Podczas zajęć w terenie mogłam zapoznać się ze specyfiką geograficzno-przyrodniczą wyspy, wspaniałą roślinnością, różnorodnością klimatyczną, historią, budownictwem, dbałością o ład urbanistyczny. Każdego dnia poświęcaliśmy czas na pozyskiwanie materiału filmowego do praktycznego wykorzystania wiedzy
zdobytej podczas zajęć. Czas spędzony podczas międzynarodowych warsztatów był niezwykle cenny ze względu na konieczność wykorzystania znajomości języka angielskiego. Szczególnie cenna była siedmiogodzinna wycieczka zorganizowana przez szkołę, podczas której zapoznałam się z problemami wyspy związanymi z wodą oraz niezwykłymi sposobami jej pozyskiwania.
Na Teneryfie interesowałyśmy się szczególnie sposobami nawadniania roślinności w tym tropikalnym klimacie np. wspaniałych parków i skwerów miejskich, jak również plantacji bananów. Naszym celem było poznanie, skąd Kanaryjczycy biorą wodę, skoro nie ma ani jednej rzeki. Jednym ze sposobów jest pozyskiwanie wody z topniejącego śniegu. Wulkan Teide sięgający 3718 m n.p.m. przez pięć miesięcy w roku pokryty jest śniegiem. Śnieg pokrywa również płaskowyż u stóp wulkanu. Woda z topniejącego śniegu przenika przez porowate wulkaniczne podłoże i zasila system kanałów, sztolni wydrążonych w całym masywie górskim. Ich sieć ma długość ok. 2000 km. Inne sposoby to odsalanie wód Oceanu Atlantyckiego lub budowanie kolektorów mgły.
Beata – Kurs Digital Marketing Tik Tok prowadzony przez kompetentną i do tego niezmiernie sympatyczną osobę. To był mój pierwszy wyjazd z programu Erasmus+ i bez wątpienia mogę stwierdzić, iż był on dla mnie wydarzeniem wyjątkowym, pełnym pozytywnych wrażeń. Oswoiłam się z językiem angielskim, którego nie używam na co dzień. Pod tym względem olbrzymią wartością były spotkania z międzynarodowymi grupami, uczestnikami rozmaitych zajęć prowadzonych w szkole. Odwiedziliśmy Maskę i Ogród Botaniczny, gdzie nie tylko mogliśmy doskonalić umiejętności językowe, ale również z koleżankami z kursu Tik Tok tworzyć zdjęcia i filmy do naszych profili na tej platformie. Ponadto, mając doświadczenie w branży wodociągowej w Polsce, zaciekawiło mnie porównanie wykorzystania zasobów wody na Teneryfie z tym samym problemem na Śląsku Cieszyńskim w kontekście zmian klimatycznych. To pozwoliło mi spojrzeć na różnice pomiędzy funkcjonowaniem tego sektora w Polsce oraz na Teneryfie, zdobywając jednocześnie wiedzę na temat gospodarki wodnej i podstawowych źródeł zaopatrzenia mieszkańców tej wyspy w wodę.
Bożena – Dotychczas nie wiedziałam, że Tik Tok to takie świetne, nowoczesne narzędzie do komunikacji, nie tylko do rozrywki, ale również do przekazywania wiedzy. Na kursie dowiedziałam się, jak jest powszechne i popularne. Nauczyłam się jak w sposób profesjonalny tworzyć filmiki, jak nakręcać krótkie filmiki aby były interesujące dla odbiorcy, jaka powinna być długość filmików, jak je łączyć w całość, jak je skracać, dzielić czy wycinać fragmenty.
Jestem tym zachwycona i zachęcona do tworzenia i dalszej edukacji. Sukces kursu zawdzięczamy profesjonalizmowi naszej nauczycielki i rozumienia przez nią naszej ekologicznej misji. Jestem bardzo wdzięczna Unii Europejskiej i naszemu Stowarzyszeniu za możliwość mobilności, która daje mi ogromne korzyści personalne: rozwijam swoje umiejętności językowe i cyfrowe, otwieram się na możliwość swobodnego przemieszczania się na terenie UE, poznawania innych kultur, nawiązywania nowych kontaktów. Mobilności pozwalają na podpatrzenie, jak inne kraje radzą sobie w kwestiach dbałości o ekologię, jakie narzędzia wdrażają i jak Teneryfa pozyskuje wodę. To była wielka szansa na rozwój dla mnie i Stowarzyszenia.
Monika – Nienaganna okazała się organizacja całego programu. Udział w mobilności znacznie poprawił moje zrozumienie i biegłość w korzystaniu z TikTok jako potężnej platformy do tworzenia treści. Dzięki połączeniu zajęć teoretycznych i praktycznych ulepszyłam swoje umiejętności w nagrywaniu i edytowaniu filmów za pomocą aplikacji takich jak CapCut i TikTok.
Poznanie kultury i krajobrazów wzbogaciło wymiar tej podróży. Niepowtarzalny urok Teneryfy, z jej zapierającymi dech w piersiach krajobrazami i tętniącą życiem kulturą, wzmocnił wspaniałe środowisko do nauki.
Anna – Dzięki udziałowi w projekcie Erasmus + powiększyłam swoją wiedzę merytoryczną m.in. o zmianach klimatycznych i suszy w Hiszpanii, pozyskiwaniu wody słodkiej na wyspie i sposobach nawadniania plantacji i terenów zielonych. Dzięki kursowi dostrzegłam potrzebę szerszego promowania tej wiedzy, także za pomocą nowoczesnych narzędzi. Kurs odbywał się w języku angielskim, więc odniosłam duże korzyści w opanowywaniu nowego technicznego słownictwa. Ponadto mogłam utrwalić podstawowe słownictwo z języka hiszpańskiego, którego uczyłam się kilkanaście lat temu. Jako osoba 65+ poprawiłam swoją mobilność, nawiązuję nowe więzi i relacje społeczne, rozwijam też w ten sposób swoje kompetencje personalne m.in. pewności siebie, kreatywności, empatii, poprawiam też swoją komunikatywność i walczę ze słabościami. Chłonęłam uroki miasta Puerto de la Cruz wszystkimi zmysłami, podziwiałam architekturę miasta i okolic, starych dzielnic z kolorowymi muralami, ale i nowoczesnych obiektów hotelowych, czując zapach kuchni hiszpańskiej w uliczkach pełnych restauracji, tętniących muzyką. Miasteczka Teneryfy zachwycają nie tylko architekturą i bogatą roślinnością, ale także schludnością, przestrzenią bez reklam, stanem dróg, nawet w trudno dostępnym Masywie Teide. I tam, oprócz zachwycających i różnorodnych widoków, zobaczyłam następstwa wielkiego pożaru lasów piniowych, który sprowokowany przez ludzi, doprowadził do ogromnej degradacji flory i fauny.
Udział w projekcie był dla mnie bardzo owocny i inspirujący. Program był dostosowany do moich potrzeb, a cele, tak świetnie nakreślone przez autorkę projektu Panią Romę Rojowską zostały w pełni osiągnięte. Perfekcyjna była też organizacja i logistyka opracowana przez Zarząd Stowarzyszenia. Dostrzegam ogromną pomoc instytucji europejskich i Programu Erasmus +, które dofinansowały nasz zagraniczny pobyt i kształcenie.
Jako osoba, która była zawodowo związana z żywieniem, bardzo skorzystałam doświadczając przez 8 dni smaków kuchni śródziemnomorskiej. Dostrzegałam w sklepach nowe, nieznane mi warzywa i owoce, jak liście aloesu i owoce tamarillo, suszone papryki w różnych gatunkach, zachwycając się także smakiem
grillowanych świeżych sardynek czy owoców morza. Zebrałam też ciekawe spostrzeżenia o wyspie, różnic krajobrazowych pomiędzy północną niezwykle zieloną
częścią,a południem Teneryfy z uboższą roślinnością. I o tym, jak bardzo w Hiszpanii pilnuje się każdej kropli wody i ogranicza jej marnowanie.
Ponadto wspaniała lokalizacja i bardzo dobry standard hotelu nie był bez wpływu na nasze zadowolenie z pobytu. Jestem szczęśliwa, że mogłam uczestniczyć w tak wartościowym programie edukacji dorosłych w programie Erasmus +. Nie spodziewałam się, że po zakończeniu mojej pracy zawodowej, będę tak aktywna i będę się tak rozwijać, nie tylko poprzez samokształcenie, ale też korzystać osobiście z dobrodziejstwa przynależności mojego kraju do Unii Europejskiej.
Justyna – Udział w mobilności w programie Erasmus+ był lekcją wykraczająca poza podręczniki i wykłady, podkreślająca wagę zrozumienie, poszanowanie i celebrowanie naszej globalnej różnorodności. To rozdział w moim życiu, który będę wspominać z wdzięcznością. Mam nadzieję, że w przyszłości wezmę udział w innych mobilnościach!
Roma – Kurs „Digital marketing – TikTok” nie tylko ułatwił mi rozwijanie umiejętności z zakresu marketingu cyfrowego, ale także otworzył oczy na ważne kwestie związane z zrównoważonym rozwojem i ochroną środowiska. Jestem gotowa wraz z moimi koleżankami ze Stowarzyszenia Klub Kobiet Kreatywnych nie tylko na efektywne korzystanie z platformy TikTok do edukacji ekologicznej osób dorosłych, ale również na zaangażowanie się w kolejne projekty, które przyczynią się do poprawy jakości życia w moim kraju poprzez odpowiedzialne działania w zakresie zasobów wodnych.
Mobilność w programie Erasmus+ na Teneryfie była sposobnością do przekonania się, że wielonarodowość mieszkanek i mieszkańców wyspy może przyczynić się do budowania zrównoważonego społeczeństwa. Ogromne wrażenie zrobiła na mnie dbałość o estetykę i czystość w publicznej przestrzeni na Teneryfie. W porównaniu do mojego rodzinnego miasta Cieszyna, gdzie reklamy dominują i szpecą krajobraz miejski, wyspa zachowuje swój naturalny urok, a podejście władz Teneryfy do urbanistyki zapewnia odczuwanie estetyki i pozwala skupić się na otaczającej przyrodzie.
Mobilność na Teneryfie dostarczyła mi również spostrzeżeń na temat infrastruktury drogowej w porównaniu do fatalnych warunków w moim miasteczku. Doskonała jakość dróg, wyraźnie oznaczonych pasami drogowymi, zapewnia nie tylko komfort podróży, ale stanowi również element bezpieczeństwa, szczególnie podczas nocnych przejazdów.
Zdumiała mnie też dbałość o każdy kawałek zieloni w miastach na północy wyspy. Roślinność, która jest automatycznie nawadniana, stanowi przykład zrównoważonego podejścia do gospodarki wodnej. Skłoniło mnie to do refleksji nad własnymi nawykam w zużywaniu wody i wpłynęło na moją świadomość ekologiczną. Jestem niezmiernie wdzięczna Unii Europejskiej za możliwość wyjazdu na Teneryfę wraz z moimi koleżankami (byłyśmy w 10. osobowej grupie). Wspólna podróż, zamieszkanie, pogłębianie znajomości języka angielskiego, razem odbyty kurs, wspólne ekonomiczne gospodarowanie wydatkami na codzienne utrzymanie, wzmocniły instytucjonalnie moje Stowarzyszenie. To była wielka szansa dla grupy kobiet, których warunki finansowe życia w Polsce, obciążenie pracą i domem, wiek 65+ wielu z nas, byłyby barierą nie do przezwyciężenia. Mobilność w programie Erasmus+ na Teneryfie była więc nie tylko podróżą edukacyjną, ale również inspirującą przygodą, która z pewnością pozostanie w członkiniach Stowarzyszenia KKK na zawsze.
Mobilności w Unii Europejskiej to nie są podróże za darmo
Mobilności dofinansowane przez Unię Europejską w ramach programu Erasmus+ stanowią cenny wsparcie dla organizacji pozarządowej takiej jak nasza. Jednakże ważne jest zrozumienie, że nie są one zupełnie bezpłatne, jak mogłoby się wydawać na pierwszy rzut oka. Organizacje, które pozyskują środki finansowe w wyniku konkursu, stają się jedynie ich dysponentami aż do czasu skrupulatnego rozliczenia z ich wykorzystania.
Proces zdobycia takiego finansowania to często żmudna i wymagająca procedura realizowana w dużej konkurencji z innymi podmiotami. Wnioskodawca musi wykazać się wysokimi kompetencjami oraz spełnić konkretne kryteria i wymagania postawione przez instytucję finansującą. Jest to wymagające zadanie, które wymaga solidnego przygotowania i zaangażowania ze strony Wnioskodawcy. W naszym przypadku ten proces od tworzenia koncepcji projektu (spotkania klubowe), przez badanie naszych potrzeb i możliwości (czy podołamy wyzwaniom, czy mamy specjalistyczne wykształcenie), uczestnictwo w webinariach organizowanych przez operatora funduszu, czyli Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji, czytanie z uwagą dokumentacji i wreszcie wypełnienie treścią 30. stronnicowego formularza wniosku, trwało 3 miesiące.
Koleżeństwo podczas mobilności umacnia stowarzyszenie
Mobilność w ramach programu Erasmus+ niesie ze sobą korzyści trudne do przecenienia, szczególnie dla osób, które z różnych powodów mogą napotykać na bariery w podróżowaniu. To szansa, która otwiera horyzonty poznawcze, a często to właśnie kobiety, obarczone odpowiedzialnościami rodzinnymi, opiekuńczymi, niskimi zasobami finansowymi czy barierami językowymi, napotykają te trudności w większym stopniu.
Dlatego też, wyjazdy takie jak nasze w grupie koleżanek stanowią swoistą poduszkę bezpieczeństwa. Wspólna podróż pozwala na wzajemne wsparcie i dzielenie się umiejętnościami. Kiedy jedna zna lepiej język angielski, inna może być bardziej biegła w obszarze umiejętności cyfrowych, a jeszcze inna wykazać się talentem organizacyjnym. W efekcie grupa staje się zgranym zespołem – i to od tylu lat! – w którym każda z uczestniczek ma możliwość aktywnie przyczynić się do udanego przebiegu wyjazdu.
Otwierając takie możliwości, mobilność nie tylko staje się szansą na rozwijanie kompetencji zawodowych i osobistych, ale również przyczynia się do budowania silnych więzi społecznych. Wspólna podróż staje się nie tylko okazją do zdobywania nowych doświadczeń, ale również momentem, który umożliwia kształtowanie trwałych przyjaźni i wymianę różnorodnych umiejętności. To z pewnością jedno z najcenniejszych aspektów programu Erasmus+, który może rzeczywiście zmieniać życie uczestniczek, otwierając przed nimi nowe perspektywy i inspirujące ścieżki rozwoju.
Projekt nr 2023-1-PL01-KA122-ADU-000128662 pod tytułem:
Jak oszczędzać wodę w dobie kryzysu klimatycznego – wykorzystanie hiszpańskich doświadczeń w edukacji ekologicznej osób dorosłych współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Akcji 1 “Mobilność edukacyjna” programu Erasmus+
- Koordynator projektu: Stowarzyszenie Klub Kobiet Kreatywnych
- E: klubkobietkreatywnych@gmail.com