Wiosna przypomina nam, że nadszedł czas do rozpoczęcia wielkiego sprzątania. Zbliżające się święta Wielkiej Nocy uświadamiają, że sprzątanie nie jest już zadaniem rutynowym, ale wyjątkowym i radosnym. Święto Wielkanocy i poprzedzające ją rytuały mają ogromne znaczenie dla zachodnich i wschodnich chrześcijan oraz dla Żydów. Wiążą się z oczyszczaniem organizmu (postem), ale dotykają też zachowania czystości w naszym otoczeniu. Doświadczenia wielu innych religii i kultur upewniają nas, że życie ludzi może się zmienić po posprzątaniu.

Porządek w otoczeniu, porządek w sercu – Maria Montessori

Prekursorka współczesnych metod porządkowania Marie Kondo przekonuje w swoich książkach i seriach filmów (dostępnych tylko na platformie Netflix), że zaprowadzenie porządku przekłada się na lepsze życie i relacje z innymi, decyzje zawodowe, a nawet na …utratę wagi. Sprzątanie może być jednak czasem refleksji, ba … medytacji. Poprzez uwolnienie nas od presji czasu i doładowanie psychicznej energii, zajęci zautomatyzowanymi czynnościami porządkowania, możemy skupić się na rzeczach, które są naprawdę dla nas ważne.

Jak posprzątać? Dobierz do siebie metodę

Istnieje wiele szkół myślenia o metodach sprzątania. Najlepiej wybrać tą dostosowaną do siebie – swojej cierpliwości, konsekwencji, czasu, stylu życia. Oto dwie najpopularniejsze metody na renowację przestrzeni do życia.

  1. Metoda KonMari (Marie Kondo)

Metoda KonMari jest porządkową rewolucją – boli, jest krwawa, ale przynosi drastyczne, natychmiastowe i trwałe zmiany. Żeby doświadczyć korzyści, które skutkują uzależnieniem do utrzymania porządku, najpierw trzeba zrobić kosmiczny bałagan. W języku japońskim termin ten to ikki ni oznaczającym „za jednym zamachem, bez odpoczynku” – metoda jest intensywna, ale wyniki są spektakularne.

Metoda polega na sprzątaniu jednej kategorii przedmiotów (nie pokoi) na raz, na przykład porządkujemy tylko ubrania składając je ze wszystkich miejsc w jeden wielki stos. Chodzi o to, że rzeczy są często porozrzucane po całym domu. Ta sama zasada dotyczyć będzie książek, przyborów biurowych, kuchennych, łazienkowych i in.

Od czego zacząć…

Najlepszą opcją w perspektywie zbliżających się świąt Wielkanocnych jest wybranie kuchni, bo jej uporządkowanie pod zakupy i wizytę gości zrobi największą różnicę w codziennych przygotowaniach.

Gdy pobiera się wszystkie przedmioty w jeden stos, przegląda się je i dzieli na przydatne i niepotrzebne, które należy odrzucić. Wtedy podejmuje się decyzję jak zorganizować i gdzie przechowywać te naprawdę niezbędne. Na zdjęciach pokazuję jak została zorganizowana szafka w mojej kuchni według kategorii: sztućce, utensylia kuchenne i środki do higieny kuchennej oraz garnki. W kolejnej szafce znalazły się: pojemniki na produkty zbożowe, przyprawy, słoiki i kartoniki z zapasami. Kluczem do uzyskania porządku i wydzielenia kategorii są właściwie dobrane pojemniki.

  1. Metoda Kaizen

Teoria Kaizen (jap. kai – zmiana, zen – na dobre) to ciekawa japońska koncepcja, którą słusznie kojarzymy z zarządzaniem w produkcji przemysłowej. W odniesieniu do miejsca zamieszkania, Kaizen koncentruje się na małych krokach – zadaniach i ulepszeniach, które w konsekwencji prowadzą do zasadniczych zmian.

Metoda polega na wyborze sposobu podejścia do sprzątania i porządkowania:

  • Sortuj i wyrzucaj 100 przedmiotów dziennie (nie jest to w rzeczywistości trudne, spróbuj)
  • Sortuj i wyrzucaj 10 przedmiotów dziennie z 10 różnych miejsc (szafy i szafki, lodówka itp.)
  • Ustaw minutnik na codzienne sesje sprzątania – od 5 minut do 1 godziny dziennie
  • Stuff in – Stuff out – zrób miejsce dla nowego każdego nowego przedmiotu wyrzucając istniejący na zasadzie jeden – do jednego.

Po pozbyciu się wszystkiego, co uznasz za niepotrzebne, możesz zastosować metodę układania i przechowywania rzeczy taką samą jak KonMari –  przedmioty porządkuj według kategorii np. kuchenne utensylia w szafkach.

Recykling – Darowizna – Sprzedaż

Porządkowanie domu może pełnić rolę wsparcia lokalnej społeczności poprzez uruchomienie gospodarki w  obiegu zamkniętym – sprzątając pozbywamy się rzeczy, których już nie potrzebujemy. Zbędne rzeczy należy posortować na 3 kategorie – do recyklingu, na darowizny i na sprzedaż.

Nie ma obecnie lepszego momentu niż przekazanie do punktów pomocy dla Ukrainy przedmiotów w dobrym stanie, czystych, najlepiej nieużywanych – nowych, które już Ci nie służą. Niepotrzebne jednej osobie rzeczy, mogą skarbem dla innej! Odwiedź stronę Cieszyn dla Ukrainy, aby dowiedzieć się, gdzie i co możesz przekazać.

Można odzyskać trochę gotówki sprzedając przedmioty, których już nie potrzebujemy. W przypadku tych przedmiotów, które są zepsute lub nie nadają się już do użytku, zachęcamy do znalezienia odpowiedniego sposobu na ich recykling, a nie tylko wyrzucanie.

Definicja

WIOSENNE SPRZĄTANIE obejmuje okres dwóch miesięcy – od marca do końca kwietnia. Jest to szczegółowe sprzątanie całego domu –pomieszczenie po pomieszczeniu od sufitu do podłogi. Obejmuje miejsca, których nie czyścimy regularnie np. nad i pod szafkami, kanapami, dywanami ,w biblioteczce i wszystkich szafach i szafkach etc. Polega na usuwaniu brudu od góry do dołu – wycieranie i odkurzanie każdej powierzchni i urządzenia, porządkowanie i wyrzucanie wszystkiego, czego nie potrzebujemy i co jest zbędne.