Czego Jaś się nie nauczy, tego Jan nie będzie umiał”, czyli jak nauczyciele w mojej szkole  przyczyniają się do proekologicznych nawyków u młodzieży i dzieci z niepełnosprawnościami. Tym przysłowiem można określić ekowychowanie dzieci i młodzieży. W dzisiejszych czasach również my dorośli uczymy się jak racjonalnie i ekonomicznie dbać o nasze środowisko naturalne. Jak nie marnować żywności i dawać rzeczom drugie życie. W tym artykule opowiem krótko o pracy nauczycieli, opiekunów oraz terapeutów w Szkole Specjalnej w Korneuburgu, w Dolnej Austrii oraz o  ich wkładzie w ekoedukację dzieci i młodzieży z niepełnosprawnościami.

Krótko przedstawię moją szkołę. Jest to szkoła specjalna, przeznaczona dla dzieci z niepełnosprawnościami fizycznymi, umysłowymi i problemami w kontaktach społecznych. Nauczyciele i opiekunowie oraz terapeuci pomagają „naszym” dzieciom i młodzieży funkcjonować we współczesnym świecie. Do “ASO Korneuburg” uczęszcza około 100 podopiecznych w wieku od 6 do 18 lat o różnym stopniu niepełnosprawności. Szkoła zapewnia dzieciom opiekę terapeutyczną, zajęcia pozalekcyjne z wyżywieniem.

Cytat będący mottem szkoły:

W sytuacji, gdy w głównym systemie szkolnym nie można znaleźć odpowiedzi na zachowanie dziecka i jego specjalne potrzeby, czujemy się odpowiedzialni. Wspólnota, wzajemne relacje, otwieranie przestrzeni zrozumienia dla indywidualnych warunków życia i stresów dziecka, młodego człowieka i ich opiekunów prawnych – te zasady stanowią fundament naszej szkoły. … . Praca nauczycieli „ASO Korneuburg” koncentruje się na aspekcie społecznym, podobnie jak działalność dydaktyczna polegająca na przekazywaniu wiedzy. Wspólnie myślimy o dziecku/młodym człowieku, jego potrzebach i możliwościach rozwoju. Naszym celem jest stworzenie stymulującego miejsca dla uczniów, nauczycieli i rodziców, które będzie laboratorium edukacji, szklarnią przyszłości i przestrzenią życiową sprzyjającą rozwojowi w atmosferze szacunku”.

Prace wykonane przez dzieci autystyczne. Fot. Dorota Opieka
Prace wykonane przez dzieci autystyczne. Fot. Dorota Opieka

Nikomu chyba nie trzeba mówić, jak ważna jest obecnie edukacja proekologiczna dzieci i młodzieży. Dlatego też jako pedagodzy staramy się wyrobić w uczniach naszej szkoły podstawowe zasady dbania o otaczające nas środowisko. Bardzo ważne jest żeby segregować śmieci i tego też przestrzegamy w tutejszej placówce. Jest to duży krok w eko-edukacji dzieci i młodzieży z niepełnosprawnościami.

Często zdarza się, że to uczniowie przypominają nam o tym, gdzie i jakie odpady mamy wyrzucić. Wykorzystujemy również do wykonywania prac plastycznych i technicznych różne materiały nadające się do ponownego użycia na przykład resztki włóczki, stare niewykorzystane słoiki i butelki, pudełka itp. Z resztek i rzeczy „niepotrzebnych” uczniowie tworzą swoje małe dzieła sztuki, które ozdabiają szkolne okna i klasowe półki.

Uczniowie biorą również udział w przygotowaniu drugiego śniadania dla całej klasy. To uczy ich jak rozważnie i ekonomicznie obchodzić się z żywnością, aby wyrzucać jej jak najmniej. Starsze i sprawne fizycznie dzieci i młodzież raz w miesiącu przygotowują dla całej szkoły ciepły posiłek. Nazywamy go „Gesunde Jause”, co oznacza „Zdrowe drugie śniadanie”. Gotują pyszną zupę jarzynową, ryż z warzywami oraz pieką ciasto z owocami, czyli dla każdego coś dobrego. Często korzystają z dobrodziejstw przyszkolnego ogródka, w którym uczniowie uprawiają warzywa i zioła. W ogrodzie mamy również drzewa i krzewy owocowe.

Rabaty szkolne. Fot. Dorota Opieka
Rabaty szkolne. Fot. Dorota Opieka

Oczywiście biouprawa oznacza, że nie są opryskiwane środkami owadobójczymi ani podlewane nawozami sztucznymi. Wiosną uczniowie przygotowują do ponownego użytku rowery, hulajnogi i zabawki do piasku, a jesienią wszystkie te sprzęty myją i konserwują do przechowania przez zimę. Jestem bardzo dumna z pracy, jaką nauczyciele i opiekunowie wkładają w wyrabianie nawyków proekologicznych.

Szkoła bierze udział w wielu projektach, między innymi w prozdrowotnym projekcie „Tut gut” inaczej „Wodna Szkoła”. Założenia projektu w skrócie – „Pij więcej wody. W swojej szkole. W szkołach wodnych dba się o to, aby uczniowie pili wystarczającą ilość wody. Poprawia to wydajność i w istotny sposób przyczynia się do ochrony przed próchnicą i otyłością. … . Działania te można łatwo zintegrować z codziennym życiem szkoły. W sumie w Dolnej Austrii istnieje 220 szkół wodnych „H2NOE”.

Korzyści wynikające z wprowadzenia w życie założeń projektu to:

  • Inteligentniejsi uczniowie
  • Skuteczna promocja zdrowia
  • Lepsze zdrowie zębów
  • Mniejsze ryzyko otyłości
  • Lżejsze torby szkolne
  • Powszechnie akceptowane przez dzieci,
  • Rodziców i wychowawców
  • Zdrowe rzeczy stają się nawykiem”.

Podsumowując, ekologia to nie tylko liczenie wyrzucanych śmieci czy wydzielanego do atmosfery dwutlenku węgla. To racjonalne korzystanie z darów naszej ziemi i zdrowy styl życia na co dzień. To nadawanie rzeczom drugiego życia. Zadaniem nas dorosłych, czyli rodziców, pedagogów i opiekunów jest przygotowanie młodego pokolenia do dbania o środowisko naturalne, nie rezygnując jednocześnie z nowoczesnych technologii.

Ten artykuł został napisany przez  autorkę w ramach wolontariatu w wyniku realizacji projektu Stowarzyszenia Klub Kobiet Kreatywnych pt. „Jak kobiety ratują planetę. Współpraca organizacji kobiecych z Polski i Austrii wobec wyzwań klimatyczno-energetycznych”, realizowanego w partnerstwie ze Stowarzyszeniem Kongres Polskich Kobiet w Austrii. Wyrażone poglądy i opinie są jedynie opiniami autorki i niekoniecznie odzwierciedlają poglądy i opinie Komisji Europejskiej oraz Narodowej Agencji Programu Erasmus+, które nie ponoszą odpowiedzialności za jego zawartość merytoryczną.