Człowiek zdrowy ma marzenia, wizje, plany i radość z życia. Człowiek chory – marzy tylko o zdrowiu. Stracił jednak wiarę we własne możliwości, własną mądrość i zdolność oceny sytuacji. Od czego zatem należy zacząć, aby utrzymać lub przywrócić zdrowie i długo się nim cieszyć? Wystarczy zaufać instynktowi i umiejętności wsłuchiwania się w sygnały wysyłane przez nasze ciało i trzymać się Filarów Zdrowia. Pozytywne myślenie

Filarami zdrowia są funkcje naszego organizmu, na które w znacznej mierze mamy wpływ, takie jak: myślenie, oddychanie, nawodnienie, odżywianie, ruch, sen i odpoczynek.
Największym, choć lekceważonym zagrożeniem dla zdrowia jest stres – wspólny mianownik wszystkich chorób cywilizacyjnych. Stres oksydacyjny to zaburzenie równowagi w organizmie między wolnymi rodnikami a przeciwutleniaczami. Ta plaga XXI wieku wywołuje napięcia w ciele blokując systemy samoregulujące w organizmie, a to powoduje problemy zdrowotne.

Złość, gniew, przygnębienie i strach mają ogromny wpływ na to, czy i jak chorujemy. Zacznijmy myśleć dobrze o sobie, dbajmy o dobry nastrój, a przeżyjemy więcej szczęśliwych lat w zdrowiu. Ludzie szczęśliwi nie chorują, a ci, co myślą pozytywnie – żyją dłużej.

Gdybyś wiedziała jaką moc mają myśli, nie odważyłabyś się myśleć negatywnie….

Oddychanie

Skutki oddychania zanieczyszczonym powietrzem stają się bardzo poważnym wyzwaniem dla naszego zdrowia. Szkodzą nam toksyny, które wdychamy, wchłaniamy przez skórę i zjadamy. Smog towarzyszy nam od lat, szczególnie zimą. Żyjemy w toksycznym środowisku, w którym znajdują się metale ciężkie, obce ciała stałe czy dioksyny, które generują mnóstwo problemów zdrowotnych. Niebezpieczne związki chemiczne, pochodne chloru, benzenu, furanu, dioksyny, powodują uszkodzenie systemu rozrodczego, głównie u mężczyzn, skutkując niepłodnością. Opary chloru podczas brania prysznica, czy kąpieli w basenach, uszkadzają słuch.

Nawodnienie

Kolejnym filarem zdrowia jest odpowiednie nawodnienie. Starzenie się to nic innego jak wysychanie organizmu.W 72% składamy się z wody, a nasz mózg w 80%. Tak, składamy się z wody, a nie z herbaty, czy kawy, które najczęściej pijemy każdego dnia. Jednak to woda oczyszcza nas i nawadnia. Na każdy kilogram masy ciała potrzebujemy średnio 0,03 l wody. Oznacza to, że kobieta o wadze 70 kg powinna każdego dnia wypić 2,1 wody. Czy tyle pijemy? Niemowlęta mają 80% wody, a osoby powyżej 60 lat ok. 40-50%. Niestety, osoby starsze nie odczuwają pragnienia. Kiedy odczuwamy pragnienie to jest już znak, że jesteśmy odwodnieni.

Jak jemy, tak żyjemy i tak chorujemy

Pamiętajmy o zasadzie – cokolwiek nam dolega, najpierw trzeba odstawić cukier. Największą katastrofą żywieniową w krajach rozwiniętych jest nadużywanie węglowodanów prostych, czyli cukrów prostych. Ta słodka trucizna wywołuje plagę XX i XXI wieku, czyli otyłość i związane z nią choroby. Współcześnie dziecko w wieku 8 lat zjada tyle cukru, co 100 lat temu człowiek przez całe życie. Znerwicowane, nadpobudliwe dzieci i nastolatki nie kontrolują swoich emocji. Jest to najczęściej skutek nadmiernego spożywania cukru w różnej postaci.

W 1957 r. dr William Coda Martin sklasyfikował cukier rafinowany jako truciznę. Jeszcze bardziej są szkodliwe jego zamienniki w postaci słodzików – aspartam (np. w gumach Orbit), sacharyna, które są w produktach light, bezcukrowych. O toksycznych dodatkach do żywności i kodach z literą E na opakowaniach produktów spożywczych dużo już wiemy, dlatego czytajmy uważnie etykiety, a najlepiej unikajmy produktów przetworzonych. Kiedy jesz lub pijesz to albo karmisz chorobę, albo ją zwalczasz.

Sen kosmetykiem, ruch życiem, a odpoczynek – regeneracją

Uzdrawiająca moc snu to kluczowy filar zdrowia. Brak snu powoduje mnóstwo problemów zdrowotnych, a praca w nocy nie jest dla nas dobra. Podczas snu regeneruje się cały organizm. W dodatku sen to najlepszy kosmetyk! Nasze ciało to nasz dom na całe życie, więc powinniśmy o nie dbać.

Innym filarem zdrowia jest aktywność fizyczna, o której roli w zachowaniu zdrowia wiele wiemy, ale gorzej u nas z realizacją. Najnowsze badania lekarzy pokazują, że aby uniknąć pięciu głównych chorób przewlekłych (w tym raka piersi i jelita grubego, cukrzycy i chorób serca) należy ruszać się od pięciu do siedmiu razy więcej niż zaleca WHO (Światowa Organizacja Zdrowia).

Okazuje się, że łatwo to osiągnąć, bo wystarczą do tego proste, codzienne czynności wykonywane systematycznie, takie jak: przez 10 minut wchodzić po schodach, kwadrans odkurzać, 20 minut pracować w ogrodzie lub biegać i do wyboru 25 minut maszerować lub jeździć na rowerze.

Work life balance

Jak ważna jest równowaga pomiędzy życiem zawodowym a prywatnym oraz umiejętnością odpoczynku dowiodły wielokrotnie badania. Bez odpowiedniej ilości i jakości odpoczynku nasza praca zawodowa czy też domowa, przestaje być wydajna i sensowna – nie służy ani nam, ani naszemu otoczeniu. Ważne, aby wiedzieć, co jest dla nas relaksem, przynoszącym radość i satysfakcję, a w konsekwencji zachowanie zdrowia.

Na dwóch rzeczach nie powinniśmy oszczędzać – na zdrowiu i na nauce. Zdrowie to najpewniejszy kapitał i inwestycja na przyszłość, i leży w naszych rękach. Powinniśmy zrobić wszystko, aby nie marzyć o zdrowiu, tylko się nim cieszyć.

Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie plików cookies Dowiedz się więcej

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close